Wskazówki przed startem na 10 km


Jakie narzucić tempo? Jak rozłożyć siły na dystansie? Biec z pacemakerem czy nie? Kiedy rozpocząć finisz?

Na te pytania odpowiada Kacper Piech z runonline.pl – centrum treningu biegowego organizator imprezy, trener biegania oraz czynny zawodnik.

Dobranie odpowiedniego tempa, tak żeby biec mocno, a jednocześnie, żeby do samego końca wystarczyło nam sił jest bardzo trudne. Jest jednak kilka zasad, które każdy z Was może zastosować:

1. Uważajcie na pierwszym kilometrze!

Zaczynając za mocno bardzo utrudniacie sobie możliwość osiągnięcia dobrego wyniku. Adrenalina, emocje i ludzie wokół potrafią ponieść do przodu. Pamiętajcie, że lepiej zacząć kilka sekund wolniej niż zakwasić mięśnie na samym początku! Te kilka sekund bez problemu nadrobicie w kolejnej części dystansu.

2. Nie ścigajcie się na trasie!

Często można zaobserwować zawodników mocno przyspieszających w momencie jak są wyprzedzani przez innych. Szczególnie jak dziewczyny wyprzedzają chłopaków. Nie dajcie się ponieść emocjom! Trzymajcie równe tempo, a może to zaowocować kontratakiem na ostatnich kilometrach.

3. Finisz dopasujcie do samopoczucia!

Finisz nie zawsze oznacza przyspieszenie. Czasem wyczynem jest w ogóle utrzymanie tempa do końca biegu. Jeśli czujesz się w miarę dobrze na 8 km to spokojnie możesz przyspieszyć. Jeśli biegnie się ciężko to finisz rozpocznij na ostatnim kilometrze. Pamiętajcie, że kiedy nogi już ciężko pracują warto pomóc sobie obszernie machając rękami.

4. Biec z pacemakerem czy nie?

Bardzo wiele osób nie może skorzystać z pomocy pacemakerów, ponieważ założone tempo jest albo za szybkie albo za wolne dla nich. Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Zrobić wywiad przed biegiem lub zaraz po starcie. Zapytać biegaczy w pobliżu na jaki wynik biegną. Być może uzbiera się kilka osób, które razem mogą zmierzać do mety na określony czas. Jak wiadomo w grupie zawsze raźniej.
Tempo pacemakera jest delikatnie za mocne? Dzięki balonikom powinieneś mieć w zasięgu wzroku prowadzącego na dany czas i podążać chwilę za nim.
Pacemaker to świetne rozwiązanie dla początkujących, którzy nie znają dokładnie swojego tempa oraz dla osób, które od jakiegoś czasu przymierzają się do przekroczenia magicznej granicy – 40:00, 50:00 czy 60:00 !

Pozdrawiam serdecznie wszystkich uczestników! Pobiegnijcie z głową i mam nadzieję z uśmiechem na twarzy widzimy się na mecie II Myślenickiego Biegu Ulicznego !

Kacper Piech – runonline.pl – centrum treningu biegowego
Rekord Życiowy na 10 km – 31:57